W obszar zainteresowania pracowni wchodzą:
- maszyny inżynieryjne;
- mosty wojskowe (taktyczne, wsparcia i składane);
- sprzęt do prac drogowych i mostowych,
- sprzęt desantowo – przeprawowy;
- sprzęt do utrzymania lotnisk;
- sprzęt i środki fortyfikacji polowej.
Pracownia wykonuje:
- prace badawczo-rozwojowe i modernizacyjne w zakresie sprzętu inżynieryjnego;
- prace projektowe związane z opracowywaniem nowoczesnych elementów wyposażenia inżynieryjnego;
- oceny sprawdzające przydatność wojsku rozwiązań technicznych i technologicznych proponowanych przez firmy cywilne;
- badania kwalifikacyjne i eksploatacyjne wprowadzanego do użytkowania sprzętu inżynieryjnego;
- sprawdzenia własności użytkowych sprzętu po remontach przeprowadzanych w wyspecjalizowanych instytucjach;
- analizy i konsultacje eksperckie z zakresu sprzętu inżynieryjnego, drogowo – mostowego oraz z zakresu fortyfikacji;
- koncepcje nowych rozwiązań mogących znaleźć zastosowanie w wojskach inżynieryjnych oraz prowadzenie studiów wykonalności;
- opracowania nowych i modyfikacje istniejących dokumentów normatywnych (ZTT, WT, NO, metodyki badań, instrukcje);
- badania sprzętu inżynieryjnego na potrzeby udziału w postępowaniach przetargowych realizowanych przez krajowe instytucje.
Posiadamy doświadczoną kadrę realizującą zarówno projekty krajowe jak i międzynarodowe, a nasza wiedza i umiejętności są wykorzystywane w grupach eksperckich m.in. w Europejskiej Agencji Obrony (EDA) oraz Team of Experts for Minitary Bridge Assessment (NATO). W realizacji naszych prac pomaga zarówno nowoczesne oprogramowanie konstrukcyjne CAD, CAE, CAM, MES, jak i narzędzia do szybkiego prototypowania w postaci drukarek 3D operujących w różnych technologiach. Całości dopełnia tradycyjny park maszynowy oraz wykwalifikowani specjaliści potrafiący wyprodukować dowolny element projektu.
Wykaz bazy aparaturowej pracowni:
- Stacjonarne urządzenie do pomiaru uciągu siły sprzętu mobilnego;
- Stanowisko do badań mobilności na spadkach podłużnych;
- Stanowisko do badań pływalności sprzętu;
- Stanowisko do pomiaru nacisku kół pojazdów;
- Zestaw do pomiaru prędkości pływania;
- Zestaw do pomiaru siły uciągu do 200kN;
- Maszyna wytrzymałościowa;
Ważniejsze opracowania:
- Urządzenie do bateryjnego wbijania pali;
- Zestaw studzienno – wiertniczy (ZSW-15);
- Koparka rowów strzeleckich (KRS);
- Maszyna inżynieryjno – drogowa (MID),
- Łódź saperska;
- Przenośne pokrycie drogowe typu ciężkiego;
- Moduł Polowego Magazynu Wody;
- Urządzenie do badania przejezdności terenu;
- Most pozorny MS-40;
- Zestaw do odbudowy, naprawy i wzmacniania dróg;
- Lekki, odporny na oddziaływanie degradacyjne środowiska, hybrydowy ponton aluminiowo-kompozytowy do budowy mostów pływających klasy MLC 70/110 (realizowany w ramach konsorcjum z Politechniką Wrocławską);
- Kołowy Transporter Rozpoznania Inżynieryjnego (KTRI).
Badania:
- Badania kwalifikacyjne Mobilnego mostu składanego MLC 70/110 do pokonywania średnich przeszkód wodnych i terenowych MS-40 kryptonim "DAGLEZJA-S";
- Badania mostu MS-20;
- Badanie namiotów typu 6S i MX;
- Badanie Mobilnych Ramp Kolejowych;
- Badanie pługa odśnieżnego jednostronnego przystosowanego do pojazdu STAR 266 M2;
- Badania Zestawu fortyfikacyjnego;
- Badanie pontonów IRB i PFM na zgodność z WZTT.
Inne:
- Asysta techniczna w ramach przetargu na polski most pontonowy dla firm: GDLS i CNIM;
- Wsparcie procesu certyfikacji w przetargu na most pontonowy.